Schody a my

Vonku či dnu, veľakrát sa cítime neisté na schodoch a obrubníkoch. Buď vtedy, keď schádzame, alebo keď ideme po schodoch hore. Doma máme madlá, zábradlie, nič nás nerozptyľuje, nemáme okolo seba hluk. Vonku je to iné. Ale nie ste sami. Ak budete čítať ďalej, dozviete sa, ako na to, aby ste boli na schodoch sebavedomejšie a bezpečnejšie?

Prečo je to tak, že doma sa cítime istejšie, ako vonku a v neznámych priestoroch? Ja aj napriek tomu, že mám už dávno po 65-ke, chodím pešo po schodoch dole aj hore a doma až na 6. poschodie. Musím sa však priznať, že po 4. poschodie to ide bez problémov a potom … Ale zisťujem, že postupne sa to zlepšuje. Tento môj tréning začal najmä teraz, v období covidových opatrení. Keď mám ťažký nákup, idem však výťahom a samozrejme, dávam si rúško, pretože  vo výťahu je veľmi veľa nástrah.

Pôvodne mi poradil môj kolega, že na cvičenie sa dajú využiť schody v 11-poschodom dome. On každý večer zdoláva tieto výšky v ich viacposchodovom dome. Jedného večera som sa teda vybrala aj ja, zacvičiť si na schodoch. Uvidel ma však sused, ktorý išiel poliať kvety na chodbe a veľmi čudne sa na mňa pozrel. Tento pohľad mu už zostal a odvtedy si necháva odo mňa aj patričný odstup. Bolo to ešte pred covidovými opatreniami. Rozhodla som sa, že mu nebudem nič vysvetľovať – ale chodenie na vyššie poschodia ako bývame my, už nerealizujem. A ten jeho odstup odo mňa si teraz užívam.

Schody, ktoré sú v nákupných centrách, reštauráciách a iných priestoroch, sú často aj bez zábradlia a vtedy sa cítime neistí. Problémom je aj vystupovanie z autobusov, vlakov, taxíkov … Najmä večer a v čase, keď sa stmieva… Mnohé z nás dobre nevidia (z dôvodu šedého zákalu, glaukómu, vekom podmienenej degenerácie makuly), možno aj horšie počujú.

Veľa ľudí, hluk, ťažké nákupné tašky, únava a rušivé vplyvy nám spôsobujú strach a preto chôdzi venujeme menej pozornosti. Pád zo schodov by bol pre nás oveľa nebezpečnejší, než na rovine.

Nemôžeme sa však obávať chodiť po schodoch, lebo by sme boli časom limitované.

Ako si teda poradiť s týmto problémom tak, aby sme boli istejšie, vyhli sa zakopnutiam a pádom? Len pravidelné cvičenie zamerané na rovnováhu nám pomôže lepšie sa orientovať na schodoch? Áno, ale aj vhodná obuv a tolerancia okolia. Snáď sa nájde niekto vo vašom okolí, kto je ochotný pomôcť. Pozor si dávajte na pohyblivých schodoch, lebo tie sú oveľa nebezpečnejšie ako tie klasické.

Svetová zdravotnícka organizácia odporúča cvičiť a cvičiť. Dobré sú aj každodenné prechádzky na čerstvom vzduchu. Prechádzky pomáhajú znižovať krvný tlak, zlepšujú stav svalstva a prečistia myseľ.

Nielen prechádzky sú vhodné pre seniorov, ale aj cvičenie jogy a pilates. Joga pomáha eliminovať stres, únavu, bolesti a pilates odstraňuje svalovú nerovnováhu a bolesti chrbta a kĺbov. Výborným kardiom je bicyklovanie, aj na stacionárnom bicykli. Počas 10 minút bicyklovania denne spravíte veľa pre svoje pľúca, srdce i cievy, ale aj kolená a kĺby. Doma môžete používať ľahké činky a fitness lopty. Pred a po cvičení netreba zabúdať na kvalitný strečing.

Ideálne je venovať sa cvičeniu aspoň 3 krát týždenne. Nezabudnite dodržiavať pitný režim a nepreceňujte svoje sily!

Na internete nájdete veľa videí, podľa ktorých si môžete doma cvičiť rôzne cviky orientované na seniorky. Sú tam návody ako robiť strečing, jogu, pilates, kondičné cvičenia, ale aj ako sa učiť tancovať tance rôznych národov. Zaujímavá je aj ranná desaťminútovka, zdravotné cvičenie pre krehkých, ale aj cvičenie nielen pre seniorov…! Stačí si zadať do vyhľadávača vhodné kľúčové slová.

Zdieľať článok
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Ďalšie články

Blog

Učíme vnúčatá dobročinnosti?

Hodnoty, ktoré vštepujeme našim deťom a ich deťom, ich sprevádzajú celým životom. Ktoré sú to? Úprimnosť, lojalita a spoľahlivosť, rešpekt, láska, nežištnosť a citlivosť, láskavosť

Celý článok »
Blog

Sme limitované?

Sme po 60-ke a sme naozaj limitované? Myslím, že nie. Nahraďte očakávania reálnymi plánmi! Zamerajte sa na to, čo môžete urobiť a nie na to, čo nemôžete.

Celý článok »
Blog

Písanie zoznamov

Písanie zoznamov (určené pre rôzne vekové kategórie)   Písanie zoznamov znižuje hladinu stresu. A práve toto teraz všetci v rodinách potrebujeme. Je dobré tvoriť si spolu zoznamy

Celý článok »